Kun jij je in zulke mensen verplaatsen? Ik niet. Ik kan er natuurlijk wel om láchen, maar dan moeten ze wel iets leuks zeggen!
Uit de review van A Good Woman.

filmtheater DVD bioscoop bios comedy humor actie thriller drama theater kunst cultuur
Floris
Floris

Mijn eerste woorden toen het licht weer aan ging waren: "Goh... Dat had veel slechter gekund!"

Nu had ik ook wel iets héél ergs verwacht, want de aftiteling begon met de twee meest onheilspellende namen die je anno 2004 in de Nederlandse bioscoop op een filmdoek kunt zien verschijnen: Nijenhuis en Levita, makers van treurige tienertroep zoals Costa en Snowfever. Ik vreesde echt dat in deze versie Floris zijn surfplank zou pakken en naar Torremolinos zou liften. Gelukkig bleken die twee zich alleen met de productie bemoeid te hebben, waarvan het niveau dan ook niet onaardig is. Probeer anno 2004 maar eens om in Nederland een scène te draaien die in de Middeleeuwen moet spelen, zonder dat je een of andere GSM-mast in zicht krijgt.

Rutger Hauer, de 'originele' Floris, had in elk geval geen zin om zich hiermee te bemoeien, meneer de grote bek kapsoneslijer met je "sorry, ik ben net druk bezig met Dracula 3." Pleur dan ook maar definitief op, kwal!
Hoewel... 1969 is ook wel lang geleden. Ik ben van '73 en ik heb precies één aflevering van de serie gezien, toen ik een keer mijn enkel verstuikt had en de afstandsbediening kwijt was. Ik dacht nog: "Wat duurt dat Polygoonjournaal toch lang!" Zwartwitte suffigheid, dat was Floris. Dus of ze zich daar nu wel of niet aan gehouden hebben, zal me jeuken. En gezien de afkomst van deze film had het inderdaad ook gierend uit de rails kunnen lopen. Sorry, Rutger.

Het verhaal stelt vrijwel niks voor. Er staat een veldslag gepland tussen de Weetikveelwie-en en de Hebikevengemisten. De ene partij, aangevoerd door de vader van Floris (die ook Floris heet, heel fijn) denkt een bijzonder relikwie bemachtigd te hebben waardoor het gevecht zo goed als gewonnen is. Het gaat om een vingerkootje van Jeane d'Arc, als ik het me goed herinner. De tegenpartij (Boe! Boe!), aangevoerd door de Hertogin van Gelre (Linda van Dyck, erg op dreef als gemene heks), verovert dat relikwie. Floris junior (Michiel Huisman) gaat er achteraan, waarbij hij hulp krijgt van Pi. Kortom, Much Ado About Nothing was ook een aardige titel geweest. Als het nu nog om een bruikbaar wapen ging had het mijn belangstelling misschien iets langer vastgehouden, maar de film laat helaas niet zien hoe de betreffende veldslag tot verbazing van de vingerkootjesbezitters toch een bloederige slachtpartij wordt. Ik maak me er misschien iets te druk om, maar als het recept van buskruit in het geding was geweest zou dat hele verhaal tenminste nog enig nut hebben gehad. Een fucking VINGERKOOTJE, waar hebben we het over?!

Die Pi, gespeeld door de zus van Katja Schuurman, is een soort circuskunstenaar. Floris ontmoet haar op een markt waar diverse acts elkaar proberen te overtroeven. Daarom hebben Pi en Floris aanvankelijk ook ruzie, al slaat dat vrij snel om in flirterig bekvechten.
Birgit Schuurman is al net zo mooi als haar grote zus en acteert ook zeker niet slecht, gegeven het genre en het beschikbare scenario. Dat was dus best prettig om naar te kijken. De motivatie van Pi is heel simpel: ze valt op Floris en heef een appeltje te schillen met de Hertogin.
Floris Junior heeft iets te bewijzen tegenover zijn vader, die niet echt blij is met het feit dat zijn zoon de kost verdient door in een jurk op een toneel te staan. Ik had er enig begrip voor: mijn eigen vader is nog steeds overstuur over het feit dat ik het na twee jaar bij het korps Mariniers voor gezien hield, in plaats van bij te tekenen. (Dat ik in mijn filmrecensies steeds leugens vertel om me beter voor te doen dan ik ben vindt-ie ook niet leuk, trouwens.) Daarnaast zijn er nog wat bijfiguren, met name handlangers van de Hertogin, die duidelijk bedoeld zijn als komische nooit. Ik ben blij te kunnen melden dan Daan Schuurmans wat dat betreft zijn roeping gevonden heeft: Assistent Minkukel, dat is helemaal het karakter voor hem. Zolang hij zulke boevenrollen blijft spelen wens ik hem een lange, voorspoedige carrière. Jammer dat Bassie en Adriaan er mee opgehouden zijn, want Daan zou een geweldige assistent van Vlugge Japie kunnen spelen. Birgit Schuurman zullen we ook nog wel terugzien, wat mij betreft ook graag met een nietje door de navel. En verder is dit een nogal stompzinnige maar best aardig uitgevoerde en vrolijke actiefilm geworden waar de niet al te kritische bioscoopbezoeker zich waarschijnlijk prima mee zal vermaken. Volgende film graag, operateur. Ik heb nog meer te doen.

Score: 6,5/10
Martijn Warnas

Alle informatie op Warnas' Movie Academy is eigendom van Warnas.net en mag niet op een andere manier worden bekeken, verspreid, geciteerd of gebruikt dan door het bezoeken van deze website, behoudens schriftelijke toestemming van de maker, te bereiken via .

Printervriendelijke versie